Home :: BISNES :: BERITA BISNES :: INFO BISNES :: ABOUT US :: CONTACT US

 BERITA dan ARTIKEL TENTANG BISNES

Cari juga keywords tentang bisnes, bisnes online, bisnes internet, bisnes printing, bisnes tudung, bisnes dobi, Business, Business Card, Business Games, Peluang Bisnis, Business for Sale, Business Printing, Business Import Chin, Bisnes Online, Berita Bisnes H Metro, berita Bisnes - Utusan Online, Bisnes MLM, Bisnes dari rumah, Peluang Bisnes Online

Bisnes forex, bisnes terkini, bisnes mudah, bisnes kereta sewa, bisnes online, bisnes printing, bisnes internet, bisnes dobi, bisnes modal kecil, bisnes emas, idea bisnes, bisnes wanita, bisnes mainan, usahawan.. bisnes yahoo, bisnes google, bisnes bing

KOLEKSI ARTIKEL

Pengakuan 700 Orang Yang Gagal Mulakan Bisnes

Apakah Maksud Bisnes?

Secara majoritinya, apabila orang melayu berniaga, esok lusa mereka dah target nak jadi jutawan. Inilah masalah atau persepsi yang salah dalam kalangan kita pada hari ini. Bila target tidak tercapai, mulalah rasa putus asa dan tidak mahu lakukan bisnes lagi.

Ini jauh sama sekali dengan bangsa cina apabila melakukan bisnes. Mereka buat bisnes hari ini bukan untuk jadi kaya dalam masa yang singkat tetapi mereka target dalam masa 3-5 tahun akan datang mereka sudah mempunyai aset sendiri melalui hasil usaha mereka dalam bisnes. Mereka lakukan bisnes secara long term. Inilah strategi mereka.

Dalam bisnes, perbetulkan niat anda terlebih dahulu. Apakah sebenarnya bisnes? Apakah maksud bisnes? Pada pendapat saya, bisnes adalah kita menolong orang lain. Jika anda menjadi kaya dalam bisnes, itu adalah satu anugerah. Sebab ada juga yang buat bisnes tetapi hidup dalam keadaan sederhana.

Kenapa saya maksudkan bisnes seperti itu? Sebagai contoh, jika anda buat bisnes t-shirt printing. Anda sebenarnya telah menolong pelanggan anda untuk dapatkan baju seperti yang mereka minta. Bayangkan jika anda tidak buat bisnes tersebut, siapa yang akan menolong mereka nak hasilkan baju seperti yang mereka mahu? Sebenarnya dalam situasi ini anda telah menolong mereka.

Contoh lain. Anda rasa makcik yang jual sayur di tepi jalan mereka semata-mata nak menjual sebab mahu nak kaya atau mereka sebenarnya mahu menolong anda. Secara tidak langsung, mereka sebenarnya telah menolong anda dapatkan sayur untuk anda. Jika mereka tidak menjual sayur, anda nak minta tolong dengan siapa jika mereka tidak menjual sayur? Apa yang anda bayar itu sebenarnya adalah upah mereka kerana telah menolong anda.

Jika Bill Gates tidak menolong kita mencipta microsoft, tidak mungkin pada hari ini akan ada gelaran jutawan internet. Tidak mungkin anda yang sedang buat bisnes online sekarang anda akan dapat buat seperti hari ini. Itulah bisnes iaitu menolong orang.

Anda perlu faham istilah ini. Menolong orang tanpa ganjaran adalah kebajikan, menolong orang dengan ganjaran adalah bisnes, menolong orang tanpa orang tersebut mendapat manfaat adalah penipuan.

Lihat pada Bill Gates. Beliau telah menolong kita mencipta perisian microsoft dan telah menjadi orang terkaya pada hari ini. Kekayaan yang beliau perolehi adalah hasil beliau menolong kita mencipta microsoft.

Jadi cuba lihat pada hari ini. Ramai yang nak buat bisnes semata-mata nak jadi kaya. Ini adalah target yang kurang tepat. Niatlah nak buat bisnes kerana mahu menolong orang lain. Dengan izin yang maha pemurah, dengan menolong oranglah kita akan menjadi kaya.

Istilah bisnes dalam artikel ini adalah istilah yang saya reka sendiri. Tetapi semuanya atas pandangan anda. Bagi saya, itulah bisnes supaya kita tahu apa itu erti bisnes sebenarnya supaya anda tidak mudah berputus asa. Kekayaan perlu dicipta sedikit demi sedikit.

sumber: http://www.faizalias.com/2013/10/29/apakah-maksud-bisnes/

 

Tahukah anda apa makna perniagaan?

IMG_0763IMG_0763ketahui makna perniagaan sebenarSemua orang nak menceburi bidang perniagaan. Itu salah satu bidang yang hampir semua orang mahu melakukannya di seluruh dunia samada di dalam atau diluar bandar. Tetapi tahukah anda apa makna perniagaan yang sebenar?

Bila disebut perniagaan, orang akan ingat buat duit. Apakah hubungan perniagaan dengan duit?. Selalunya motivasi nak berniaga datang daripada impian mahu buat duit. Bukan sebarang duit, tetapi duit yang banyak!.

Makna ringkas perniagaan yang menarik

” Perniagaan adalah satu proses yang berulang-ulang untuk menjana duit. Selain daripada itu adalah Hobi” – Paul Freet, Usahawan dan pakar komersial barat.

Tengok definisi perniagaan di atas daripada salah seorang pakar komersial barat. Jika selama ini anda kaitkan perniagaan dengan buat duit, anda memang betul.

Lihat juga tambahan ayat selepasnya. Selain daripada itu, kesemuanya adalah termasuk dalam aktiviti yang dinamakna sebagai HOBI. Ini boleh menyedarkan anda selama ini dengan aktiviti yang anda selalu buat tetapi tak pernah buat duit, malah merugikan kerana terpaksa keluarkan duit.

Makna perniagaan yang sebenar yang lengkap dan ringkas

Untuk melengkapkan definisi mudah di atas, kita perlu berikan satu asas pengenalan yang menyeluruh yang dengannya mampu membuatkan anda rasa lega kerana dapat menguasai apa makna sebenar perniagaan.

Setelah difahami definisi asas ini, barulah fikirkan apa sahaja yang anda nak buat untuk menjadikannya sebagai satu perniagaan. Anda tak perlu masuk sekolah tinggi, masuk universiti atau jadi saintis untuk faham asas perniagaan.

Perniagaan sebenar mesti ada 5 elemen yang di sebutkan di bawah:

  1. Membuat atau memberikan sesuatu yang bermanfaat
  2. Sesuatu yang anda buat atau berikan itu mestilah ada orang mahu atau perlukan
  3. Benda atau perkara itu juga mestilah dalam harga yang orang sanggup keluarkan untuk mendapatkannya
  4. Bila mereka dapatkannya, ia mestilah pula menepati jangkaan dan keperluan mereka
  5. Semua di atas berlaku dengan baik di mana membolehkan peniaga membuat keuntungan untuk membolehkan dia mampu hidup dengan berbaloi.

Itulah definisi ringkas tetapi lengkap sebagai mentakrifkan makna perniagaan yang kita sebuat sebagai satu proses berulang-ulang di atas tadi. Jika tidak, tak guna mengulangi apa saja atas nama perniagaan, jadikannya sebagai hobi saja!.

Perniagaan terbaik berdasarkan makna perniagaan

Jika anda sensitif dengan sabda Nabi bahawa,

“Manusia yang paling baik adalah dia yang banyak mendatangkan manfaat pada manusia lain”

Anda tentu dapat melihat hubung kaitnya dalam perniagaan. Jika ada ciri-ciri manusia baik mengikut Islam, maka adalah juga ciri-ciri perniagaan yang baik yang berlandaskan Islam. Apa perniagaan yang paling baik?

“Perniagaan yang paling baik adalah satu perniagaan yang bayak mendatangkan manfaat pada orang atau entiti perniagaan lain”

Apa yang perlu kita selaraskan di sini adalah mengetahui apakah yang dikatakan kebaikan dalam agama. Untuk itu anda hanya tahu 5 tingkat hukum yang tak ada sesuatupun terlepas darinya, iaitu, halal, haram, harus, sunat dan makruh.

Setakat itu sahaja kali ini agar anda celik dengan makna perniagaan. Anda dah boleh mula berfikir semula untuk jadi usahawan dan mula berniaga sekarang!

Satu-satunya buku yang perlu dibaca untuk faham perniagaan

Tahukah anda berapa banyak buku yang ditulis bagi menghuraikan bab berkenaan perniagaan sahaja di seluruh dunia? tak tahu tak apa sebab sayapun tak tahu.

Yang pastinya ada terlalu banyak buku tertulis bagi menceritakan makna perniagaan. Ada banyak bab ada banyak versi dan ada banyak teori. Kalau di Amerika sahaja terdapat lebih daripada 1.2 juta buah buku yang ditulis menyentuh tentang perniagaan.

Jumlah itu kalau nak dihabiskan memerlukan 522 tahun lamanya membaca tanpa henti, tanpa rehat, makan minum dan tidur!. Tapi anda tak perlu buat begitu untuk faham mengenai perniagaan dan berniaga dengan jayanya.

Ada satu buku yang saya rasa satu-satunya yang anda perlu baca dan tak perlu lagi baca buku lain untuk mendapatkan pemahaman asas yang penting tentang makna perniagaan dan menjadikan anda mampu berniaga dengan baik.

sumber: http://hidupringkas.com/keusahawanan/tahukah-anda-apa-makna-perniagaan

 

 

Apa yang anda perlu kumpul untuk jadi usahawan berjaya

Jika hanya ada dua perkara yang anda ada perlu ada untuk menjadi jutawan dalam apa saja perniagaan, saya meletakkannya pada:

  1. Kedegilan
  2. Kesabaran

Berbekalkan dua sikap di atas setiap usahawan perlu menghabiskan masa yang dia ada untuk mengumpulkan perkara-perkara berikut di bawah:
 

  • Ilmu – segala pengetahuan yang diperlukan untuk memahami industri yang dijalankan.
  • Terus berusaha – Sentiasa berusaha dengan menggunakan ilmu yang ada untuk membuat perubahan demi perubahan bagi mencapai matlamat.
  • Cari peluang disebalik masalah – Berfikiran positif membuatkan seseorang itu berfikir secara berbeza berbanding kebanyakan orang lain. Tidak ada masalah melainkan diiringi dengan peluang
  • Kumpulan pembantu – Antara takrif usahawan adalah, “orang yang mengumpulkan segala sumber yang ada bagi merealisasikan impiannya”.
    • Kawan dalam bidang undang-undang
    • Kawan dalam perkara strategi dan pengurusan
    • Kawan dalam bab kewangan
    • Kawan dalam bidang yang anda ceburi
    • Kawan atau ustaz yang boleh memberikan nasihat agama serta mantapkan keimanan terutamanya jika anda seorang yang percaya pada aktiviti sihir dan bomoh buatan orang untuk menjatuhkan anda. 
    • Kawan yang anda boleh memberikan sumbangan nasihat dan bimbingan
  • Lakukan segala yang wajib dan tinggalkan segala yang haram – tak ada yang lebih mampu menyelamatkan manusia selain dari mengamalkan petua ini. Gigih berusaha dan jangan putus asa jika tersasar. Segera bertaubat setiap kali tergelincir.
  • Pilih beberapa amalan sunat dan berikan komitmen yang tinggi untuk mengamalkannya. Setiap daripada kita punyai kecenderungan yang berbeza. Ada yang lebih mudah bersolat, ada yang lebih mudah bersedekah, ada yang lebih mudah berpuasa, ada yang lebih mudah berzikir. Pilihlah mana yang anda selesa dan berikan komitmen penuh.

“Anda tidak perlu menjadi genius untuk menjadi usahawan berjaya!”

Sumber: http://hidupringkas.com/petua-ringkas/apa-yang-anda-perlu-kumpul-untuk-jadi-usahawan-berjaya

 

 

100 idea perniagaan kecil yang boleh jadi perniagaan besar

Salah satu fakta yang ramai orang dah tahu tentang perniagaan besar adalah, kebanyakan perniagaan besar yang ada sekarang bermula dari satu perniagaan kecil.

Namun begitu, ramai yang terlupa akan realiti bahawa hasil dari idea perniagaan kecil boleh jadi perniagaan besar.
 

Lalu mereka tunggu dan tunggu kesempurnaan untuk terus menjadikan perniagaan mereka perniagaan besar sekali gus.

Jika kita sedar bahawa diri kita yang dah besar panjang ini sebenarnya bermula daripada seorang bayi yang kecil, maka kita juga sepatutnya sedar akan potensi perniagaan kecil yang sedang atau akan kita laksanakan nanti boleh membesar menjadi sebuah perniagaan yang besar dan hebat.


Oleh itu, buat sementara waktu ini, lupakan dahulu perniagaan besar dan mari kita berikan tumpuan pada senarai idea perniagaan kecil di bawah yang boleh dijalankan oleh anda di luar sana yang berminat untuk menjadi usahawan kecil yang boleh berjaya.
 

Berikut adalah senarai idea perniagaan kecil yang boleh dipertimbangkan:
 

  1. Perniagaan kopi – banyak jenis atau model perniagaan kopi ni. Boleh buat kedai kopi, boleh buat serbuk kopi tradisi goreng kat rumah dan lain-lain. Pencinta kopi memang ramai, ada yang suka kopi original dan ada yang suka kopi ala-ala Malaysia. Ada satu kedai di Taman Tun Dr Ismail yang saya minum dengan kawan menjual semua jenis minuman kopi… hanya kopi. Mereka siap anjurkan kelas mengajar ilmu berkenaan kopi dan bagaimana merasa kopi. Menarik perniagaan kopi ini.
     
  2. Perniagaan teh – Sebut teh, semua akan terbayangkan Teh BOH atau Teh Lipton. Mereka dah besar sangat dan ada ladang sendiri. Tapi jika kita kreatif, boleh cari Teh menarik buatan luar atau tempatan dan jadi ajen. Kalau kena strategi tentu boleh dijual. Saya pernah pertimbangkan nak jadi pengedar Teh Mekah satu masa dulu. Kalau yang pernah ke Mekah tentu kenal Teh Rabia, memang terkenal kat sana. Tapi projek tu terhenti sekerat jalan. Tak tau pulak siapa yang jadi ajen Teh Rabia kat Malaysia sekarang.
     
  3. Perniagaan milo – Minum milo anda jadi sihat dan kuat!, semua pernah dengar moto tersebut. Sebenarnya Milo adalah jenama dan perniagaan sebenarnya adalah minuman koko. Ada orang yang tahu teknik bancuhan koko ini sampai sedap diminum macam air milo. Kalau kita ada ilmu bancuhan tersendiri, kita boleh buat jenama sendiri dan pasarkan kecil-kecilan minuman koko. Kenalah cari nama yang sesuai. Tapi susah rasanya nak buang perkataan Milo dari minda rakyat kita.
     
  4. Perniagaan susu kambing – Ini perniagaan yang dah mula popular sekarang. Ia lebih dikaitkan dengan kesihatan. Ada saudagar susu kambing besar di Indonesia yang tawarkan pada saya untuk jadi ajen susu kambing keluaran mereka untuk dipasarkan di Malaysia. Tapi rasanya kat Malaysia juga ada jenama susu kambing yang berjaya dan besar perniagaan mereka, Higoat. Cari pengeluar susu kambing dan cipta jenama sendiri dan pasarkan secara kecil-kecilan di sekitar kawasan penempatan. Kalau kena tekniknya tentu boleh membesar dan berjaya. Tak payah bela kambing pun untuk itu.
     
  5. Perniagaan minuman botol berperisa – Perniagaan kecil minuman botol memang ada potensi untuk menjadi perniagaan besar. Lihat saja Coca-Cola, Pepsi, F&N, Red Bull dan banyak lagi. Mereka berjaya ke tahap dunia. Ramai usahawan kecil di kampung berjaya naik dengan mula membotolkan minuman berperisa. Ini industri mudah untuk dipasarkan jika kita rajin. Ada banyak kilang yang boleh kita outsource untuk membotolkan jenama minuman kita sendiri. Mulakan dengan menghantar ke kedai-kedai makan berhampiran dan seterusnya mengorak langkah lebih jauh.
     
  6. Perniagaan air mineral – Ini perniagaan yang kadangkala pelik. Bayangkan jika diceritakan pada tok nenek kita ada orang jual air kosong untuk diminum, tentu mereka hairan. Tapi minuman mineral atau air minuman biasa yang kosong ini menjadi perkara biasa di seluruh dunia. Masih ada banyak ruang untuk sesiapa saja masuk dalam industri ini. Tak perlu keluarkan duit untuk sedut air dari bumi, cukup sekadar outsource pada kilang pengeluar air minuman dan bina jenama kita sendiri. Mulakan dengan hantar ke kedai-kedai runcit berhampiran sebelum negorak langkah lebih jauh.
     
  7. Perniagaan air buah-buahan – Di bulan ramadan, perniagaan air buah-buahan ini amat laris. Orang yang sedang puasa akan terliur melihat bagaimana proses air buah dilakukan di bazar ramadan. Industri ini juga amat besar. Siapa tak kenal Marigold, sedap air buah limaunya yang berpulpa. Anda juga boleh mula buat jenama sendiri samada proses sendiri secara kecil-kecilan di rumah atau outsource pada kilang yang sedia ada.
     
  8. Perniagaan air bertenaga – Ada seorang kawan yang buat sendiri formula air bertenaga dengan jenamanya sendiri. Takmsilap saya dia namakan sebagai “Charge”. Dia berjaya edarkannya ke rata tempat, tapi dek kesilapan pengurusan perniagaan, dia tewas. Tapi dia masih belum tamat, dia turun dan mulakan semula dan kali ini dengan outsource pada kilang lain. Anda juga boleh buat perkara sama. Bukan formula yang utama, tapi ilmu niaga dan ilmu pengurusan perniagaan yang lebih penting. Mula kecil-kecilan untuk belajar sebelum pergi jauh.
     
  9. Perniagaan kek – Dulu jarang kita lihat orang jual kek di pasar malam. Malah tak terfikirpun orang nak beli kek dan makan hari-hari macam sekarang. Sekarang kek ada dijual melaui internet, di pasar malam dan juga di kedai-kedai. Ada yang buat kek sendiri dan pasarkan sendiri. Ada juga yang ambil kek orang buat dan pasarkan dengan jenama sendiri. Yang pentingnya ilmu perniagaan, dan bukannya ilmu buat kek. Jika ditambah dengan minat dalam bab kek ini, perniagaan ini ada potensi tinggi untuk pergi jauh.
     
  10. Perniagaan biskut homemade – Ini juga sama macam perniagaan buat kek di atas. Ada yang punya formula turun temurun buat biskut. Ada yang mampu buat biskut kalah Chipsmore, tapi tak reti pasarkannya. Ada juga yang tak reti uruskan pengeluaran secara besar-besaran. Kalau anda ada ilmu dan kesungguhan untuk berniaga, cari saja orang yang ada resepi rahsia sebegini dan suruh dia buat pengeluaran dan anda buat pemasaran.
     
  11. Perniagaan roti bun homemade – Semua orang dah boleh buat roti bun sendiri sekarang. Kena ada modal sikit untuk sediakan peralatan dan alat pembakar roti. Saya kenal kawan yang laburkan sedikit wang untuk belajar dan beli peralatan untuk buat roti bun, kemudiannya mula jual secara kecil-kecilan sampai mampu menjana wang yang agak baik. Ada banyak cara untuk pasarkan roti bun ini, termasuklah dengan meletakkan di kantin sekolah, restoran berhampiran dan seumpamanya. Bila pasaran dah besar, boleh tempah di kilang buat roti bun yang besar untuk dipasarkan dengan jenama sendiri pula.
     
  12. Perniagaan coklat homemade – Ini satu lagi perniagaan yang menarik. Ramai dah pandai buat coklat sendiri dan kalau tak pandai boleh beli vcd ebook yang menurunkan ilmu buat coklat. Pasarkan di FB atau bawa ke pejabat untuk dijual secara kecil-kecilan. Ramai orang suka coklat ini. Di Langkawi, pasarayanya banyak menjual berbagai jenis coklat dan jika anda kreatif boleh tiru mana yang sedap dan buat jenama anda sendiri.
     
  13. Perniagaan kuih frozen – Satu lagi perniagaan yang boleh dimulakan secara kecil-kecilan. Samada dengan suruh orang lain buat dan anda pasarkan atau buat sendiri dan pasarkan sendiri juga. Ada emak seorang kawan saya yang mula buat sendiri kuih frozen dan pasarkan pada kawan-kawan. Kemudian anak-anaknya pula pasarkan pada kawan-kawan mereka dan seterusnya perniagaan itu membesar. Jika anda ada minat, ada idea besar untuk majukan perniagaan ini, boleh mulakan sekarang secara kecil terlebih dahulu.
     
  14. Perniagaan roti canai frozen – Di kampung saya roti canai frozen sering dijual di tempat pengajian di mana ramai orang tua-tua yang pergi belajar agama di sana. Antara tawaran unik yang penjual itu tawarkan adalah roti canai buatan Melayu Muslim dan dijamin suci bersih. Orang tua di situ tak suka makan roti canai di kedai mamak, oleh itu roti canai frozen yang bersih itu mendapat sambutan hangat. Orang beli bawa balik rumah dan panaskannya kalau nak makan. Simpan dalam peti sejuk kalau tak naka makan lagi. Ini juga satu perniagaan yang boleh bermula secara kecil.
     
  15. Perniagaan pizza frozen – Ramai juga orang yang dah mula jual pizza di pasar malam. Pizza dan jadi makanan biasa bagi masyarakat kita. Biasanya pizza yang ditawarkan adalah jenis pizza Amerika yang tebal rotinya. Jarang saya lihat pizza Itali yang nipis dan lazat. Tak kisah samada pizza ala Amerika atau ala Itali, anda boleh buat pizza frozen dan boleh edarkan di pasar malam atau pasarkan sendiri pada kenalan atau di internet.
     
  16. Perniagaan murtabak frozen – Murtabak ada berbagai jenis, ada jenis mamak, ada jenis Melayu dan lain-lain lagi. Kalau di pasar malam, orang cuba perkenalkan jenama murtabak mereka dengan berbagai jenama. Ada satu murtabak frozen yang saya lihat agak popular satu masa dulu. Mereka namakan sebagai murtabak Singapura. Tapi proses buat murtabak ini agak mencabar kerana anda tak ada pilihan selain daripada perlu memasaknya terlebih dahulu. Kalau ramuan urtabak anda sedap dan tahan lama, insyaallah boleh mendapat sambutan.
     
  17. Perniagaan burger – Ini perniagaan yang senag sangat untuk diceburi oleh sesiap saja di negara kita. Dari Johor sampai ke Perlis, kita boleh lihat ada ratusan ribu peniaga burger yang menggunakan konsep stall burger. Mereka mula berniaga di tepi jalan, tepi restauran tepi taman bila menjelang waktu petang. Industri ini anyak membantu perkembangan daging burger Ramly satu masa dulu. Anda juga boleh mulakan perniagaan burger dengan mudah. Malah jauh lebih mudah daripada perniagaan roti canai.
     
  18. Perniagaan popia – Ini bukan satu industri kecil. Popia amat terkenal di negara kita dan kalau kena gayanya popia anda boleh menjadi pilihan ramai. Kalau di Giant Shah Alam, saya lihat satu kiosk popia yang dijual oleh orang muda. popia mereka mendapat sambutan menggalakkan walaupun dijual dengan harga RM1 satu. Kalau anda lewat, semua popia akan habis terjual.
     
  19. Perniagaan putu piring – Peniaga putu piring di pasar malam Puchong tak pernah berhenti buat kerja sejak gerainya dibuka sampailah habis kesemua putu piringnya. Begitulah larisnya perniagaan putu piring di pasar malam Puchong. Peniaga putu piring di kampung saya di Pekan Penanti Bukit Mertajam dah dua keturunan meneruskan perniagaan yang sama sampai sekarang. Ertinya pasaran putu piring sentiasa ada kalau anda ada kemahiran buat putu piring. Mulakan dengan kecil-kecilan dan fikirkan bagaimana nak besarkan perniagaan putu pirng tersebut.
     
  20. Perniagaan putu buluh – Dulu putu buluh agak jarang berbanding dengan putu piring dijual di tepi jalan dan pasar malam. Tapi sekarang nampaknya ada bermacam jenama putu buluh samada di Port Dickson, Melaka, Gombak, Ulu Langat dan banyak tempat lagi. Ini juga satu perniagaan unik menarik yang boleh dimulakan secara kecil-kecilan. Jangan lupa bagaimana perniagaan boleh dikembangkan sampai ianya membesar.
     
  21. Perniagaan putu mayam – Biasanya putu mayam hanya dijual oleh orang India samada dengan naik motosikal ataupun naik basikal. Sekarang ramai sudah orang Melayu yang jalankan perniagaan putu mayam di pasar-pasar malam. Cuma saya jarang lihat orang Melayu naik motosikal atau van pick-up pasarkan putu mayam mereka secara mobile. Ini satu perniagaan menarik yang memang ada pasaran dan boleh dimulakan secara kecil-kecilan dan boleh difikirkan bagaimana nak dibesarkan.
     
  22. Perniagaan tauhu – Seingat saya tauhu halal yang dibuat oleh orang Melayu hanya popular apabila pertubuhan Al-Arqam berusaha melakukannya dan memasarkannya. Kini dah ramai orang Melayu pandai buat tauhu. Ada banyak penjaja sayur-sayuran menjual tauhu di pasar-pasar malam. Kalau anda boleh buat tauhu, ada potensi yang mudah untuk menjualnya secara borong pada para penjaja dan juga kedai-kedai runcit di kawasan berhampiran tempat anda tinggal.
     
  23. Perniagaan tau fu fa – Dulu Tau Fu Fa ni orang Melayu tak berapa kenal. Tapi sekarang ramai yang menjualnya di pasar-pasar malam. Ada yang buat sendiri dan menjualnya menggunakan lori pick-up, ada juga yang hanya ambil daripada orang lain dan memasarkannya secara kecil-kecilan. Makanan ini tak menjemukan malah kanak-kanak amat menggemarinya. Jika anda mulakan perniagaan ini, insyaallah tak ada masalah terhadap pasarannya. Boleh cuba selalu.
     
  24. Perniagaan buah-buahan – Dari zaman saya kanak-kanak sampai sekarang ada berbagai model perniagaan buah ini telah saya lihat. Ada yang jual buah secara longgok dan ada pula yang jual buah secara dikupas dan dimasukkan dalam plastik. Malah sekarang ada yang jual kedua-dua konsep di atas. Pasarannya tetap ada samada di tepi jalan atau tumpang disebelah kedai makan orang. Pastikan buahnya segar dan dapat menghilangkan dahaga. Mungkin boleh gabungkan sekali buah kupas, buah longgok dan air buah, tentu manarik. Atau paling mudah tanam pokok buah dan jual pada pemborong. banyak konsep dalam penjualan bah ini. Be creative dong!
     
  25. Perniagaan makanan pasar malam – Antara perkara paling laris tak menang tangan di pasar malam ada perniagaan makanan. Lihat gerai jual mee, mihun, nasi goreng dan seumpamanya, mesti ada lebih dari satu taukeh. Siapa buat sedap dan pantas servisnya dia akan dikerumuni orang ramai. Fikirkan apa saja makanan rutin, jual di pasar malam insyaallah ada jalan.
     
  26. Perniagaan jual air minuman pasar malam – Ini satu lagi gerai yang sentiasa laris. Kecuali di hari hujan, gerai jual air ini sering sibik. Cara persembahan airnya amat menarik sekarang berbanding cara dulu. Orang suka kalau ada berbagai jenis air pilihan. Lagi banyak lagi meriah. Saya kenal ramai usahawan berjaya dengan menjadi taukeh besar restoran sekarang ini bermula dengan hanya menjual air di pasar malam atau tapak keramaian.
     
  27. Perniagaan baju kurung – Orang perempuan ramai yang boleh buat baju kurung. Tapi tak ramai yang ada ilmu pemasaran dan tak ada strategi untuk kembangkan kemahiran itu jadi satu perniagaan. Biasanya mereka hanya sibuk pada musim raya sampai tak menang tangan dan banyak potensi jualan terbuang begitu saja. Jika anda kreatif, cuba mula tempa baju kurung sedikit demi sedikit dan cuba fikirkan design yang bakal mendapat sambutan dengan buat sample dan pasarkan dalam internet. Mana yang laku itu bakal jadi top produk anda.
     
  28. Perniagaan pakaian kanak-kanak – Tak payah pandai buat pakaian kanak-kanak sendiri, cari saja dari negara China. Utamakan keselesaan dan kemudiannya baru gaya. Ada banyak design pakaian kanak-kanak hanya canggih dari segi penampilan gaya sedangkan kanak-kanak terseksa memakainya sebab gatal atau menyukarkan pergerakan. Ibu bapa perlu beli pakaian kanak-kanak ini lebih kerap  kerana proses pembesaran mereka yang cepat. Pakaian kanak-kanak bukanlah satu perniagaan bermusim.
     
  29. Perniagaan pakaian perempuan – Pakaian perempuan lebih umum berbanding pakaian baju kurung. Ada banyak rekaan pakaian sekarang dan antara yang tegah hot adalah jubah dan pakaian muslimah berkain cotton. Orang perempuan lebih kerap membeli berbanding orang lelaki, jadi berniaga saja barangan untuk orang perempuan memang ada potensi besar.
     
  30. Perniagaan pakaian dalam perempuan – Ini satu lagi perniagaan ang cukup besar pasarannya. Ada berbagai jenis pakaian dalam perempuan jika kita selidiki. Ada berbagai pasaran untuk berbagai kumpulan sasaran ang berbeza. Jual online pakaian dalam seksi untuk para isteri melelehkan airliur suami tentu salah satu idea yang menarik untuk dicuba.
     
  31. Perniagaan tudung – Siapa sangka perniagaan tudung wanita muslimah boleh cecah jutaan ringgit sebulan. Tapi tudung Fareeda telah buktikannya. Mereka ada strategi tersendiri untuk modelkan semula perniagaan tudung dengan suntikan idea dunia fesyen ke dalamnya. Perniagaan tudung ini amat menarik dan boleh dimulakan dengan segera secara kecil-kecilan dan boleh dijual secara online. Selami dunia model dan fikirkan semua model perniagaan tudung yang ada dan bina satu model yang anda rasa sesuai dan menarik.
     
  32. Perniagaan pakaian muslimah – Pakaian Muslimah ada pasarannya yang tersendiri. Dalam bahasa business kita panggil Niche market, sebab hanya khas untuk para muslimah yang bertudung. Untuk pastikan perniagaan niche membuatkan anda jadi kaya raya, pastikan perniagaan anda menjadi leader dalam niche tersebut. Boleh dimulakan dengan kecil-kecilan secara trading dan tetapkan satu konsep yang anda rasa ada permintaan yang mencukupi. Perniagaan ini juga boleh dimulakan secara online yang membuatkan kos permulaan tidak berapa tinggi.
     
  33. Perniagaan pakaian sekolah – Ini satu perniagaan bermusim. Biasanya bila tiba musim nak masuk sekolah, perniagaan ini akan meletup dan mereka yang bijak dapat buat duit dengan banyak. Tapi perlukan modal yang tinggi untuk buat banyak duit. Kalau tak ada modal, boleh mulakan secara kecil-kecilan dan separuh masa bila tiba musimnya.
     
  34. Perniagaan kasut sekolah – Sama seperti perniagaan di atas, ia merupakan satu perniagaan bermusim. Tetapi kasut sekolah biasanya akan dibeli tidak kira musim sangat. Anak-anak kecil sekolah rendah biasanya amat lasak penggunaan kasut mereka. Jadi jika anda boleh sediakan satu tawaran kasut murah dan dijual secara online terutamanya untuk para ibubapa yang ramai anak lelaki, ada potensi untuk pergi jauh.
     
  35. Perniagaan kasut selipar – Lihat Asadi, jenama kasut yang semua orang kenal sekarang di negara kita. Dia mulakan secara low profile dan buat kasut-kasut yang murah untuk kegunaan orang ramai. Jika anda ada modal sedikit dan ada idea untuk penjenamaan kasut selipar anda sendiri, boleh mulakan perniagaan ini secara online dan kemudiannya mula edarkan pada kedai-kedai kasut di kawasan luar bandar terlebih dahulu. lama-lama ia akan jadi lebih besar jika idea kasut anda mendapat sambutan.
     
  36. Perniagaan pakaian sukan – Kedai sukan ada di mana-mana pekan atau bandar di negara kita. Pakaian sukan juga merupakan salah satu perniagaan kegemaran para usahawan kecil yang mulakan perniagaan dengan sistem pembekalan. Mereka bekalkan pada organisasi seperti sekolah, persatuan atau kelab sukan. Jika anda ada kekuatan untuk bina jaringan dan ada lubang tempahan pakaian sukan yang kompetitif, anda juga boleh mulakan perniagaan ini. Boleh juga pasarkan mengikut musim sukan di negara kita dengan kenal pasti pasukan bola atau lain-lain yang mendapat sambutan.
     
  37. Perniagaan cadar dan selimut – Perniagaan cadar dan selimut mudah dan ada pasaran tinggi sebab ia merupakan salah satu barang yang orang perempuan suka beli. Walaupun cadar yang ada masih elok, orang perempuan akan beli juga satu yang baru dan menarik hatinya. Ia bukan perniagaan bermusim. Asalkan anda ada idea bagaimana menawarkan pilihan yang unik, anda boleh tempah design tersebut dan mula pasarkan. Juga boleh dimulakan secara online. Ada kawan saya yang pasarkan cadar menarik dan sekali buat tawarn mendapat permintaan ratusan ribu.
     
  38. Perniagaan tudung meja – satu lagi perniagaan yang mensasarkan orang perempuan sebagai pembeli. Tudung meja mudah dibuat samada daripada bahan plastik maupun daripada kain. Jika anda tahu menjahit, boleh design tudung meja yang menarik dan datangkan sekali dengan pakej plastik putsinar. Pemasaran boleh dilakukan melalui FB atau media sosial lain. Jika ada tempahan banyak, boleh mula outsource ke kilang yang mampu keuarkan secara besar-besar. Anda perlu ada idea hebat dan tahu kehendak pasaran.
     
  39. Perniagaan kain tuala – Ramai orang Pakistan mula berniaga kain tuala di negara kita. Mereka bawa banyak kain tuala dan menjajanya di pusat membeli belah. Mereka sewa sedikit ruang untuk perniagaan mereka. Sekarang saya lihat orang Melayu dah mula jual kain tuala, mungkin mereka ambil dari Pakistan, atau dari Kilang tempatan. Ada juga yang ambil daripada lelongan kain tuala hotel.
     
  40. Perniagaan ambil upah menjahit – Saya kenal seorang kawan berbangsa Palistan yang berhijrah ke London. Mulanya dia kerja di kilang buat pakaian ambil upah tetap menjahit. Kemudiannya dia minta upah berdasarkan jumlah jahitan. Kemudiannya dia jahit kat rumah dan akhirnya dia buka kilang sehinggalah perniagaan membesar sampai dia jadi multi millionaire. Sekarang anak-anaknya berhijrah ke Malaysia dan punyai tinggalan harta pusaka berjuta-juta dolar.
     
  41. Perniagaan ambil upah memasak – Cuba tanya jiran-jiran yang anda yang mahu tawaran anda untuk tolong masak. Tentu ada ramai yang mahu tawaran itu dengan harga berpatutan. Bermula daripada satu keluarga akan menjadi dua dan akhirnya akan jadi besar.
     
  42. Perniagaan khidmat penghantaran – Ini satu lagi perniagaan yang cukup berpotensi tinggi. Perniagaan online tumbuh macam cendawan sekarang. Mereka tentu mahukan khidmat penghantaran. Syarikat penghantaran besar juga perlukan syarikat kecil dan perseorangan untuk support aktiviti mereka. Anda boleh mulakan dengan ambil sub dari syarikat besar tersebut secara persendirian. Lama-lama akan jadi besar ler!
     
  43. Perniagaan khidmat mengurut – Kalau anda pandai mengurut, ini satu kemahiran yang ada permintaan tinggi. Kalau tak tahu boleh pergi belajar secara formal sampai pandai. Buat marketing melalui internet pasti akan ada saja pelanggan yang mahu datang. Saya kenal seorang tukang urut dari Jelebu yang punyai teknik tersendiri. Dia mula secara parttime sampailah dah jadi fulltime.
     
  44. Perniagaan khidmat baiki peralatan eletrik – Kalau kita perasan kerja perkhidmatan baiki peralatan letrik ini dikuasai oleh pendatang Bangladesh dan Pakistan sekarang. Kerja ini bukannya sukar sangat tapi memang agak renyah. Jika ada kemahiran anda boleh jimatkan orang ramai untuk baiki peralatan daripada terpaksa beli peralatan baru. Lama-lama perniagaan itu akan membesar.
     
  45. Perniagaan khidmat pest control – Sebenarnya ini satu perniagaan yang besar. Memerlukan banyak lesen sebelum anda layak menawarkan perkhidmatan pest control pada orang ramai. Untuk dapatka lesen sebenarnya mudah saja. Ambil peperiksaan Pesticide Applicator Licensed dan anda sudah sah menjadi pengamal makhluk perosak dengan menggunakan racun. Mulakan dengan ambil pelanggan persendirian di rumah-rumah sekitar tempat anda tinggal.
     
  46. Perniagaan khidmat potong rumput – Perniagaan ini juga sudah diambil alih oleh pendatang asing yang cari makan di negara kita terutamanya daripada Bangladesh. Mereka rajin dan jadikan perniagaan ini sebagai sumber pendapatan tambahan mereka. Anda boleh mulakan dengan hanya membeli mesin potong rumput. Tawarkan perkhidmatan ini pada jiran-jiran anda. Lama-lama anda boleh rekrut pekerja bila pelanggan bertambah.
     
  47. Perniagaan khidmat menjaga tanaman perhiasan – Ini juga satu perniagaan besar sebenarnya. Syarikat seperti Rent a Pot adalah syarikat antarabangsa yang menawarkan khidmat selenggara tanaman hiasan pejabat. Anda boleh mula tawarkan khidmat memelihara tanaman hisan pada para jiran anda. Anda boleh juga sewa pokok pada mereka dan kerja selanggara anda yang lakukan setiap minggu. Ini boleh menjadi besar bila pelanggan anda bertambah. Asalkan anda minta bercucuk tanam pokok perhiasan.
     
  48. Perniagaan baiki paip dan kebocoran rumah – Perniagaan ini sedikit demi sedikit telah diambil alih oleh para pendatang terutamanya dari Indonesia. Orang kita malas atau mungkin tak ada masa. Ramai usahawanbberbangsa Cina yang dah buat duit dengan perniagaan ini sejak lama dulu. Dengan jumlah perumahan yang sentiasa bertambah, ia meningkatkan permintaan. Anda boleh tawarkan pada jiran-jiran di sekeliling anda untuk selesaikan sebarang masalah paip dan kebocoran.
     
  49. Perniagaan ubah suai rumah atau bangunan – Ini juga perniagaan yang telah diserang ole para pendatang samada dari Indonesia mahupun dari Bangladesh. Mereka tawarkan harga yang murah. Tapi anda boleh dapatkan kerja ubahsuai rumah dengan kualiti dan jaminan yang bermutu tinggi. Pergi ke arah pasaran mewah supaya anda tidak perlu bersaing dengan pendatang dalam industri ini.
     
  50. Perniagaan hiasan dalaman – Ini satu perniagaan yang dah lama bertapak. Permintaannya semakin tinggi apabila jumlah penduduk berpendapatan pertengahan semkain meningkat di negara kita. Jika anda minat kerja hiasan dalaman, anda ada kelebihan untuk tawarkan pada pelanggan atau kenalan anda. Sasarkan pelanggan mewah dan jangan fokus pada pasaran yang ekonomi.
     
  51. Perniagaan khidmat cuci rumah dan pejabat – Saya pernah bertemu dengan sekumpulan warga Arab yang berhijrah ke Sweden. Mereka mulakan perniagaan kecil dengan menawarkan khidmat cuci rumah dan pejabat di Sweden. Kini mereka semua jadi jutawan dengan kerja-kerja selenggaraan pejabat dan perumahan.
     
  52. Perniagaan khidmat kemas rumah dan memasak – Ada lambakan pendatang asing dari Indonesia yang cekap dalam kerja-kerja kemas rumah dan memasak. Gunakan pembantu rumah yang anda ada untuk kembangkan tawaran kerja pada semua jiran anda. Bila pelanggan bertambah, tambah pembantu rumah anda.
     
  53. Perniagaan khidmat hantar makanan – Pernahkah anda dengar satu syarikat Dawabbala dari India. Kerja mereka hanya hantar makanan yang diambil dari isteri di rumah pelanggan untuk dihantar pada suami mereka yang bertugas di pejabat. Perniagaan ini dikagumi oleh dunia antarabangsa kerana ketepatan dan kecekapan mereka melaksanakan tugas. Kalau anda seorang penghantar surat, anda boleh lakukan tugasan ini dengan bermula dari kecil.
     
  54. Perniagaan khidmat hantar budak sekolah – Ini perniagaan yang sangat mudah dan semua orang yang ada anak tahu kepentingannya. Jika anda ada anak yang gunakan perkhidmatan bas sekolah tentu anda tahu di mana kelemahan yang boleh diperbaiki. Kelemahan itu adalah peluang dan sudah tentu orang lain juga mengharapkan ada pengusaha bas sekolah yang mampu selesaikan amsalah tersebut. Beli satu van atau bas sekolah dan cari pemandu yang pencen yang mahu tambah pendapatan. Anda dah mulakan perniagaan ini…
     
  55. Perniagaan khidmat hantar pekerja kilang – Kalau di negeri yang industri perkilangannya hebat, ada anyak peluang untuk perniagaan ini. Kawan saya di Pulau Pinang bermula dengan menggunakan sebuah van hantar pekerja kilang. Sekarang dia ada 30 buah bas dan 70 buah van kilang… semuanya dimulakan dari kecilan-kecilan dan akhirnya dia kaya raya walaupun kelulusannya hanya setakat tingkatan 3.
     
  56. Perniagaan khidmat jaga kanak-kanak – Banyak kekecewaan di kalangan ibu bapa yang terpaksa hantar anak kecil mereka ke pusat penjagaan kanak-kanak. Macam-macam kes ada berlaku sekarang, ada yang anak mereka diberikan pil pelali, anak mereka diikat dan didera dan macam-macam lagi. Jika anda minat jaga anak kecil, anda lemah lembut penyabar, tawarkan perkhidmatan ini pada ibu bapa yang sedang risau di luar sana.
     
  57. Perniagaan khidmat menjaga binatang peliharaan – Perniagaan ini mungkin sesuai hanya di pusat bandar. Bila orang bandar kesunyian, mereka bela binatang. Bila mereka kerja, binatang mereka perlu diawasi. Begitu juga bila mereka outstation perlu ada orang yang jaga binatang mereka. Permintaan terhadap perkhidmatan ini secara profesional mula bertambah. Ia amat niche dan bukan semua orang mampu lakukannya. Jika anda ada kemahiran, suka binatang dan tahu macam mana nak bela binatang dengan baik, boleh mulakan perniagaan ini.
     
  58. Perniagaan khidmat potong atau trim pokok – Pokok magga depan rumah saya sentiasa besar dan rendang semula setiap kali dipotong. Bila jadi begitu, jiran-jiran tak suka sebab pokok terlalu besar dan rendang banyak keluarkan daun dan kotorkan rumah mereka. Saya terpaksa umah pekerja Bangladesh untuk potong dan trim pokok mangga tersebut. Banyak lagi orang macam saya yang perlukan khidmat ini. Ini satu peluang perniagaan parttime yang boleh dilakukan hanya pada waktu cuti. Mula secara kecil-kecilan dulu…
     
  59. Perniagaan kumpul barang buangan kitar semula – Rasanya ramai dah mulakan perniagaan ini. Ramai warga India yang buat kerja ini dan ramai juga warga Bangladesh yang kaut melebihi seribu sebulan hanya dengan aktiviti kumpul barang terbuang. Mungkin anda akan terkejut jika saya katakan bahawa industri kumpul barang kitaran semula ini lahirkan ramai jutawan…!
     
  60. Perniagaan baik pulih barang lama – Kalau anda ada Astro, anda tentu suka tengok bagaimana kumpulan pulihkan barang lama ini berikan perkhidmatan mereka pada pelanggan. Memang hebat dan pasarannya ada terutamanya dari mereka yang ada duit. Negara kita ada ramai peminat barang antik dan lama, maknanya perniagaan ini boleh saja dimulakan jika anda ada minat dan kemahiran.
     
  61. Perniagaan baik pulih barang antik – Ini macam kerja d atas juga, tapi lebih menjurus pada hasil koleksi yang mahal. Kalau barang lama pasarannya lebih luas, barang antik pasarannya lebih fokus. Bukan semua orang suka barang antik untuk dibuat koleksi tapi pasaran itu tetap ada dan mewah sebenarnya. Kawan saya beli barang antik, pulihkannya dan jula semula dengan harga berpuluh kali ganda dari asal.
     
  62. Perniagaan khidmat guaman – Kalau anda lawyer, anda boleh buka perniagaan ini. Kalau anda ada pengalaman kerja di firma peguan, anda juga boleh mulakan perniagaan ini dengan gunakan lesen peguan yang bertauliah. Tak perlu masuk mahkamah, anda hanya buat kerja beli rumah dan urusan berkenaan peguam sahaja.., hasilnya agak mewah seenarnya.
     
  63. Perniagaan sewa rumah atau sublet – Ramai jadi usahawan hartanah dengan mulakan bisnes ini secara kecil-kecilan. Terutamanya yang tak ada kerna seperti suri rumah, anda boleh jadi ajen pada tuan rumah kosong yang tinggal berjauhan dari rumahnya. Ada ramai orang yang beli rumah tapi tak duduk sebab berpindah tempat kerja di luar kawasan. Hubungi mereka dan sewa rumah mereka. Sewakan balik pada orang lain dan anda uruskan penyelenggaraan rumah tersebut. Bila ada modal beli dan sewakan…
     
  64. Perniagaan jual barang lama – Kalau di atas tadi lebih kepada perkhidmatan baik pulih, kali ini lebih kepada trading. Anda beli dan hantar pada kewan yang tahu baik pulih barang lama. Bila dah ok, pasarkan pada siapa yang sudi membelinya. Buat blog atau gunakan FB. Antara barang lama menarik untuk dijual adalah seperti perabut rumah atau pejabat. Ramai yang lebih suka berjimat terutamanya orang bujang atau keluarga yang susah.
     
  65. Perniagaan jual barang antik – Sama juga dengan barang lama, tapi kali ini adalah barang antik. Barang lama murah, sebaliknya barang antik amat mahal. Jadi sasarannya adalah mereka yang kaya dan ada minta buat koleksi barang antik. Pastikan anda tahu di mana boleh baiki barang antik. Hantar baiki dan pulihkan semula dan dalam pada itu cari pembeli. Sama juga, gunakan blog atau FB.
     
  66. Perniagaan tuisyen budak sekolah – Ada ramai cikgu yang mula buat kelas tambahan atau tuisyen secara kecil-kecilan akhirnya berhenti kerja cikgu dan buat tuisyen sepenuh masa. pendapatan jauh lebih tinggi daripada kerjaya cikgu. Bukan cikgu juga boleh buat perniagaan ini. Asalkan anda belajar tinggi, boleh saja. Atau sediakan tempat dan cari cikgu untuk kerja dengan pusat tuisyen anda.
     
  67. Perniagaan urus akaun syarikat – Ini kerja berkemahiran. jika anda ada kelulusan akaun, pernah kerja atau sedang kerja dengan syarikat audit, anda boleh mulakan buat secara separuh masa jaga akaun syarikat kecil. Mulakan dengan satu syarikat dan tambah dan akhirnya boleh buat fulltime.
     
  68. Perniagaan ajar orang masak – Jika anda suka masak, pandai masak dan ada kemahiran ajar orang masak. Buat kelas ajar memasak. Ramai orang kaya dengan ajar orang masak dan dia tak buka restoranpun. Chef Li yang popular dengan buku jutawan senyap itupun kerjanya ajar orang masak. Cari dapur, sewa dan pasarkan tawaran anda di FB… perniagaan anda dah bermula. Boleh buat secara parttime.
     
  69. Perniagaan ajar orang menjahit – Sama seperti ajar orang masak, kalau anda ada kemahiran menjahit, ada kemahiran mengajar, maka boleh mulakan perniagaan ajar orang menjahit. Tak perlu ajar semua kemahiran menjahit dengan berbagai jenis pakaian. Cari jenis pakaian apa yang anda paling mahir dan tawarkan mengajar bab itu saja. Lebih fokus dan mudah. Pasarkan di FB dan blog, sewa psat menjahit pada hujung minggu dan perniagaan anda sudah bermula.
     
  70. Perniagaan ajar orang berniaga – Ini juga satu jenis perniagaan yang besar pasarannya. Seeloknya anda ada kemahiran mengajar dan ada perniagaan yang terbukti mampu sara kehidupan anda. Ajar orang apa yang perlu dilakukan dan tidak boleh dilakukan kalau nak berniaga. Saya buat testing dengan tawaran ajar orang berniaga ini, dan sambutannya amat menggalakkan.
     
  71. Perniagaan baik pulih perniagaan – Jika anda ada kerajinan dan daya analitikal yang tinggi. Dan ada juga ada ramai kenalan dari berbagai kemahiran dalam berbagai industri. Anda boleh buat tawaran untuk pulihkan perniagaan orang. Biasanya taukeh akan sesat dan hilang arah di dalam perniagaannya sendiri. Bila ada orang luar membantu pulihkan perniagaannya, adalah lebih mudah kerana idea segar dan baru akan disuntik.
     
  72. Perniagaan ajar orang bertani – Ramai juga yang dah lemas hidup di bandar. Mereka ada tanah dan nak bertani, tapi tak ada ilmu. Jika anda ada kemahiran dan pengalaman bertani, ramai yang mahu belajar. Pastikan ada sekali latihan praktikal dan pilih tanaman yang terbukti berjaya mampu jana wang. Ada seorang kawan yang tanam nangka madu dan pendapatan yang dijana sebulan tak kurang dari RM25 ribu !.
     
  73. Perniagaan ajar orang memimpin – Negara kita kekurangan mereka yang mampu memimpin dengan baik. Ramai yang teringin nak jadi pemimpin tapi tak tahu mana nak mula. Di luar negara, ilmu kepimpinan mendapat permintaan tinggi dari mereka yang mahu melonjakkan kerjaya. Jika anda ada kemahiran memberikan ceramah, memberi motivasi dan berpengalaman memimpin, boleh anjurkan tawaran kelas latihan samada secara berterusan atau sekali sekala.
     
  74. Perniagaan ajar orang jaga kesihatan – Ini dah jadi satu perniagaan yang semakin popular. Ada ramai pembimbing kesihatan peribadi muncul untuk membimbing mereka yang mahu jaga dan kekalkan kesihatan. Pastikan anda sendiri seorang yang sihat dan amalkan gaya hidup yang sihat. Diri anda sendiri boleh dijadikan sebagai testimoni kejayaan teknik jaga kesihatan yang anda amalkan.
     
  75. Perniagaan ajar seni pertahanan diri – Saya suka tonton cerita Ip Man, bekas guru Bruce Lee yang mahir dalam seni Win Chun. Jika anda pandai seni silat atau mana-mana seni pertahankan diri lain, anda ada kelebihan untuk buka kelas secara kecil-kecialan.
     
  76. Perniagaan ajar orang beli saham atau melabur – Ini dah ramai yang anjurkan. Ada banyak kelas yang mengajar orang ramai macam mana nak main saham dan jadi kaya. Jika anda jadikan kaya sebagai daya tarikan, pastikan anda sendiri kaya dengan main saham. Jika tidak, cukup sekadar berikan ilmu penting asas bagaimana nak mula dan main saham. Tentu ramai yang mahu belajar.
     
  77. Perniagaan ajar orang ilmu hartanah – Ini pun dah ramai yang anjurkan. Biasanya mereka yang dah buktikan diri mereka berjaya dengan ilmu hartanah dan jadi kaya akan mula anjurkan kelas hartanah. Mereka mahu ajar teknik yang dah mereka amalkan dan terbukti berkesan. Dalam masa yang sama mereka mahu kembangkan lagi jaringan kenalan pemain hartanah. Jika anda ada ilmu tersebut, bolah buat kelas sambilan untuk mereka yang baru nak mula.
     
  78. Perniagaan ajar orang menulis – Sejak dunia internet berkembang maju, semakin ramai orang yang ingin mengasah bakat menulis mereka. Banyak kegunaannya, terutamanya untuk kembangkan perniagaan menggunakan teknologi internet. Ada juga yang teringin nak tulis buku, ada yang nak luahkan pemikiran agar dapat dikongsikan oleh orang lain dengan lebih ramai. Jika anda cikgu atau ada pengalaman dalam dunia penulisan, boleh mula buat bisnes ajar orang menulis secara sambilan dan kecil-kecilan. Insyaallah ada sambutan.
     
  79. Perniagaan ajar orang berkomunikasi – Tak guna otak bijak, tapi tak mampu sampaikan pada orang lain walaupun perkara yang asas. Ramai orang yang berjaya walaupun tak berapa hebat pencapaian akademiknya adalah kerana kebolehan berkomunikasi dengan baik. Ramai pemimpin yang ada di atas juga banyak dibantu oleh kebolehan berkomunikasi. Ramai yang dah sedar kepentingannya dan jika anda ada kemahiran dalam bab ini, buka kelas dan ajarlah orang ramai. Tentu ramai yang mahu.
     
  80. Perniagaan ajar orang berenang – Masa kecil dulu, hanya kanak-kanak nakal saja yang akan tahu berenang. Sebab mereka curi-curi mandi sungai. Sekarang, tak ada sungai dalam bandar. kalau adapun kotor. Ramai yang tak ada kemahiran untuk berenang sedangkan ianya adalah senaman yang amat baik. Jika anda ada kemahiran ajar berenang, tawarkan saja pada jiran dan rakan. Ajar mereka dan anak-anak mereka secara peribadi setiap minggu. Ramai yang berminat nak belajar berenang.
     
  81. Perniagaan ajar orang hias rumah – dah ramai yang jual barang perhiasan rumah. Ramai juga yang usahakan bisnes khidmat hias rumah. Jika anda ada kemahiran dalam industri hiasan dalaman, buka saja kelas untuk ajar mereka samada surirumah atau individu pain yang nak ceburkan diri dalam dunia perhiasan dalaman. Sambil ajar hias rumah anda juga boleh jual produk yang berkaitan.
     
  82. Perniagaan jual buku online – Anda tentu tahu tentang Amazon.com yang bermula hanya dengan idea untuk menjadikan internet sebagai platform menjual buku. Memang susah kalau nak lawan amazon yang dah bertukar menjadi raksaksa besar dalam dunia jualan berbagai produk. Tapi masih ada ruang sebenarnya jika anda minat pada buku. Apatah lagi jika anda mampu menulis buku atau ada keupayaan kumpulkan buku lama dan pasarkannya di internet.
     
  83. Perniagaan jual ebook online – Ini satu lagi peluang perniagaan yang masuk dalam kategori buku juga, tapi bukan secara cetakan. Ada usahawan yang jadikan perniagaan e-book ini sebagai perniagaan dengan memasarkan tajuk-tajuk penulisan menarik dalam bahasa melayu. Saya dengar pendapatannya mencecah RM20 ribu sebulan hasil daripada jualan ebook sahaja. Jika anda ada masa belajarlah buat ebook dan jual sendiri secara online.
     
  84. Perniagaan ajar orang baik pulih kenderaan – Perniagaan yang berhubung kait dengan ilmu selenggara peralatan ini memang ada potensi. Bukan saja untuk mereka yang minat nak baiki kenderaan mereka sendiri, malah juga untuk mereka yang nak dapatkan kerja dalam bidang baiki kenderaan ataupun nak buka bengkel kenderaan.
     
  85. Perniagaan jual basikal – Sekarang amat mudah untuk anda beli basikal daripada negara China atau negara lain. Boleh order secara online, buat bayaran dan basikal akan dihantar pada anda. Anda boleh cuba buat yang sama dengan gabungkan parts basikal berkualiti dari berbagai sumber, pasang sendiri sebagai prototype dan pasarkan melalui internet. Semua ini boleh berlaku dengan kemudahan teknologi dan rangkaian logistik yang hebat.
     
  86. Perniagaan kedai runcit – Tak perlu nak cerita panjang tentang perniagaan ini. Ramai orang melayu dah pandai buka dan uruskan kedai runcit. Kalau ada modal RM100 ribu, anda boleh dapatkan barangan bernilai sekurang-kurangnya RM200 ribu sebagai permulaa untuk isi para di kedai runcit anda.
     
  87. Perniagaan khidmat jaga orang tua – Ini satu masalah besar yang dihadapi oleh orang ramai dalam zaman ini. Kedua-dua tunggak utama keluarga iaitu suami isteri bekerja dan hampir semua orang sibuk dengan urusan dunia masing-masing. Bila ibu tua di kampung semakin lemah, tak ada orang nak jaga dengan baik segala kebajikan makan dan minum ibu tua tersebut. Jika anda jenis suka bela orang tua, ada kenal kawan-kawan yang begitu dan ada masa, tawarkan khidmat jaga orang tua macam sistem nursery kanak-kanak. Tapi bukan untuk kanak-kanak sebaliknya untuk orang tua.. ada faham? buatlah!
     
  88. Perniagaan beli dan jual barang (Trading) – Jika anda ada kenalan ramai dari kalangan pembuatan barangan, anda ada kelebihan untuk bincang kredit dan harga yang baik. Gunakan peluang itu untuk buat trading samada dengan kerajaan atau dengan pihak swasta. Atau beli saja barang dari negeri China.
     
  89. Perniagaan jual produk herba – Anda mungkin jenis awet muda sebab kuat makan herba atau makan ulam. Anda pula asal dari kampung dan banyak mendapat ilmu daripada orang tua kampung berkenaan keajaiban herba dan kegunaannya untuk kesihatan. Jika ada semua itu, jangan pendamkan saja ilmu bermanfaat itu, kembangkannya jadi perniagaan secara kecil-kecialan terlebih dahulu. Lama-lama akan membesar dan maju sampai anak cucu.
     
  90. Perniagaan jual minyak wangi – Ini perniagaan yang dah terlalu biasa. Ramai yang dah tahu dan ramai yang dah berjaya. Minyak wangi ada berbagai jenis sekarang ini. Ada yang sasarkan pengguna berorientasikan keagamaan dan ada juga yang sasarkan pengguna biasa untuk ketrampilan. Walau apapun sasaran anda, perniagaan ini masih tetap relevan. Mulakan secara kecil-kecilan tapi jangan lupa untuk pergi ke pasaran mewah atau separa mewah dengan dapatkan hak pemasaran dan pengedaran perfume baru jenama luar negara atau dalam negara.
     
  91. Perniagaan jual ikan kering – Kalau tak salah saya, Pekan Bukit Mertajam punyai bekalan ikan kering yang amat murah berbanding negeri lain di semenanjung. Kalau ada akses di Sabah, mungkin boleh dapat bekalan murah dan banyak juga. Kalau ada kemahiran buat ikan kering sendiri lagi bagus dan ketengahkan ikan kering buatan orang Islam yang halal serta toiyiba.
     
  92. Perniagaan jual kerepek – Ini salah satu perniagaan yang paling awal saya libatkan diri ketika belajar. Matapelajaran keusahawanan yang saya ambil menjadikan bisnes krepek sebagai latihan praktikal yang perlu saya buat. Ianya banyak memberikan saya pengalaman menghindari perasaan malu. Jika anda pandai menjual dan pandai membina penjenamaan, bisnes kerepek ini boleh dimulakan secara kecil-kecilan dan ada potensi untuk tambah pendapatan dan pendedahan awal dalam dunia keusahawanan.
     
  93. Perniagaan jual keropok leko mentah – Siapa tak kenal keropok leko. Saya tak pasti hasil usaha siapa yang membuatkan keropok leko menjadi amat terkenal di seluruh Malaysia terutamanya di sekitar Lembah Kelang. Tapi di negeri lain saya lihat masih ada banyak ruang untuk dipopularkan. Tak payah nak buat sendiri, ambil saja dari Pantai Timur dan pasarkan ke negeri selain dari Selangor atau Lembah Kelang.
     
  94. Perniagaan jual ikan bilis – Ada cerita seorang pemuda yang jadi kaya raya apabila memasarkan perniagaan ikan bilisnya melalui internet. Ia mendapat tempahan besar dari negara Jepun dan membuatkan perniagaannya jadi besar. Orang Sabah ada kelebihan untuk jalankan perniagaan ini. Mulakan dengan mencari pasaran di Semenanjung dan kemudiannya ke luar negara. Jangan lupa gunakan internet, mana tahu anda juga boleh jadi Jutawan Ikan Bilis.
     
  95. Perniagaan jual mee mentah – Ada kawan saya yang hantar isterinya belajar buat mee kuning. Bila dah pandai dia balik Terengganu dan mula usahakan perniagaan membekalkan mee mentah ini di Kualau Terengganu. Permintaan amat tinggi dan masalah nak cari pekerja pulak datang. Akhirnya dia tutup kedai sebab tak ada daya tahan selesaikan masalah untuk besarkan dan mudahkan perniagaannya. Ertinya perniagaan ini sentiasa ada pasaran, jika anda jenis nekad untuk selesaikan masalah sampai berjaya, buat mee dan jual secara kecil-kecialan terlebih dahulu.
     
  96. Perniagaan cuci kenderaan – Rasanya perniagaan ini telah menjadi satu perniagaan segera yang tumbuh macam cendawan lepas hujan. Ramai yang menjalankannya dan kebanyakan pekerja adalah dari kalangan warga bangladesh. Ada juga kedai basuh kereta yang taukehnya sendiri adalah warga bangladesh. Kalau anda ada kawasan strategik, ada citarasa tinggi untuk basuh kereta, apa lagi? mulakan saja…
     
  97. Perniagaan jual theme wordpress – Ada seorang pemuda dari India yang pandai buat template untuk website dan blog dengan menggunakan wordpress. Dia reka dengan baik dan menjualnya secara online. Hasil dari satu theme saja dia terus jadi jutawan. Anda ada kepakaran? ada citarasa baik dalam rekabentuk template? boleh cuba-cuba reka atau biarkan orang reka dan anda menjualnya.
     
  98. Perniagaan barang kosmetik wanita – Industri perniagaan barang kosmetik kaum wanita ini melahirkan ramai jutawan di negara kita dan juga di seluruh dunia. Barang kosmetik berasaskan herba mendapat tempat yang baik di seluruh dunia sekarang. Jika anda ada ilmu berkenaan industri ini dan ada kenal pengeluar barangan kosmetik yang berkualiti, boleh mulakan segera untuk pasarkannya pada orang ramai. Lama-lama boleh buat jenama anda sendiri, insyaallah.
     
  99. Perniagaan menguruskan wanita bersalin – Di bandar agak sukar untuk cari bidan yang datang kerumah untuk jaga wanita yang baru lepas bersalin. Dulu kat kampung agak mudah, tapi sekarang kalau adapun, ramai yang tak ada ilmu bagaimana nak jaga wanita lepas bersalin agar kembali mantap seperti sediakala bila sihat nanti. Anda yang ada kemahiran, boleh tawarkan pada yang berminat, buka tempahan dan gunakan konsep tempahan online.
     
  100. Perniagaan bawa orang mengembara – Ini satu perniagaan khas untuk mereka yang memang kaki mengembara dan dah banyak pengalaman mengembara. Elok tawarkan saja pada yang berminat untuk turut serta trip pengembaraan anda selepas ini. Uruskan semua keperluan untuk pelanggan yang berminat dan rangka pengembaraan berdasarkan minat pelanggan samada santai, lasak, bajet, sederhana mewah dan sebagainya.

    Akhirnya dapat juga saya senaraikan 100 idea perniagaan kecil berdasarkan apa yang sering saya lihat di sekeliling kita. Sudah tentu semua pembaca dapat menambah 100 lagi idea perniagaan kecil yang tidak saya senaraikan di atas.

    Peringatan untuk mereka yang nak memulakan idea perniagaan kecil!

    Untuk memulakan perniagaan, jangan tunggu sempurna. Jangan tunggu produk anda sempurna. Sebaik sahaja produk atau khidmat dapat dilaksanakan dan boleh diterima, anda boleh terus memulakan idea perniagaan kecil anda tersebut.

    Urusan membaiki idea perniagaan atau produk anda hanya perlu dilakukan sepanjang mengharungi perjalanan perniagaan anda selepas itu.

    Sumber: http://hidupringkas.com/keusahawanan/100-idea-perniagaan-kecil-yang-boleh-jadi-perniagaan-besar

     
 
Panduan Memilih Bisnes: Apa Maksud “Bisnes”?

Panduan Memilih Bisnes: Membuka Butik & Restoran Sering Menjadi Impian Ramai

Hampir semua orang yang apabila ditanya tentang minat dalam bisnes, mereka akan jawab “ya”. Jarang kita jumpa jawapan “saya tak minat bisnes” dalam kehidupan normal kita seharian.

Namun jika ditanya bisnes apa, majoriti akan jawab “tidak pasti”, “belum tahu” atau “apa-apa sahaja”. Jarang yang jawab spesifik kepada apa yang mampu mereka kotakan.

Tiada Sasaran Jelas

Majoriti jawapan yang ada cumalah jawapan atas angin. Sebagai contoh, seorang doktor menjawab, “saya nak buka restoran.” Seorang pelanggan apabila ditanya semasa membeli belah di sebuah butik pakaian menjawab, “saya nak buka butik.” Rakan saya pula menjawab, “aku nak buat produk sendiri.”

Mengapa saya katakan jawapan atas angin? Kerana jawapan-jawapan ini tidak membawa motif lain, melainkan syok tengok duit keluar masuk sambil membayangkan duit itu duit mereka.

Sebenarnya tidak ada istilah “minat berbisnes”. Percaya atau tidak, mari kita rungkaikan dalam entri panduan memilih bisnes ini.

Maksud Perkataan Bisnes

Maksud “bisnes” itu sendiri sudah tidak membenarkan seseorang itu minat dalam bisnes. Apa maksud bisnes? Menjual? Berjual beli? Berniaga? MLM? Cari orang? Semuanya kurang tepat.

Cuba tanya diri anda, adakah anda minat bisnes? Jika anda jawab ya, cuba tanya dengan ayat lain:

1. Anda minat menjual?

2. Anda minat cari orang?

Bila tanya bisnes, kata minat. Bila tanya menjual, cari orang, tak minat. Jadi, “bisnes” itu apa sebenarnya?

Bisnes maksudnya berurusan. Anda minat berurusan? Wujudkah orang minat untuk berurusan? Berurusan apa? Macam tergantung jer ayat tu.

Nampak tak? Bisnes tidak boleh diletakkan minat. Tiada istilah “minat berbisnes”, kerana tiada istilah “minat berurusan”.

Yang ada ialah minat terhadap sesuatu. Yang anda nampak orang kira duit itu ialah aktiviti dalam bisnes, atau aktiviti dalam berurusan. Ia baru satu daripada ratusan aktiviti yang dilaksanakan dalam berurusan.

Apa Sebenarnya Minat Anda?

Jika anda minat mengira duit, sila mohon jawatan juruwang.

Jika anda minat baju-baju cantik, sila beli semua baju dalam butik pakaian yang anda minat kemudian gantung di dalam bilik anda seperti yang anda tergila-gilakan dalam butik tadi.

Jika anda mengimpikan untuk mempunyai kilang-kilang pemprosesan produk anda sendiri, teruskanlah untuk bermimpi mengira untung!

Panduan Memilih Bisnes

Panduan memilih bisnes bererti panduan memilih urusan.

Untuk memilih urusan, anda tidak perlu berfikir jauh. Apa yang anda hidup dengannya setiap hari adalah urusan anda.

Apa yang kurang dalam urusan seharian anda? Apa yang tak kena? Apa yang boleh dipermudahkan? Apa yang orang lain akan suka apabila anda sediakan?

Inilah sebenarnya yang dimaksudkan dengan “bisnes” – memenuhi kehendak & keperluan diri sendiri & orang lain.

Anda cuma perlu pilih satu urusan dalam banyak-banyak urusan hidup anda setiap hari, untuk dijadikan urusan yang diutamakan.

Ilustrasi Panduan Memilih Bisnes

Sebagai contoh, anda suka makan keropok. Ada satu produk keropok yang anda sangat suka.

Kemudian anda perasan ada sesuatu yang tak kena pada keropok itu, yang anda boleh perbaiki.

Mungkin gerai keropok itu terlalu jauh dari anda, sehingga menimbulkan masalah untuk anda merasa keropok itu setiap hari.

Mungkin keropok itu bungkusannya tidak cantik, dan anda ada idea yang sangat hebat yang mampu meningkatkan selera anda terhadap keropok itu.

Mungkin peniaga itu menjual keropok sahaja, tiada pisang goreng. Atau, keropok dengan pisang goreng sahaja, tiada air minuman.

Peluang Dalam Kelemahan

Walau apa pun kelemahannya, di situlah wujudnya peluang anda untuk berbisnes. Ingat, bisnes BUKAN tentang duit, tetapi tentang urusan memenuhi kehendak & keperluan diri sendiri & orang lain.

Cari satu urusan dalam hidup anda yang boleh anda utamakan berbanding urusan lain.

Dua pilihan, membuat usahasama atau usahakan perniagaan lain. Pilihan ini bergantung kepada kekuatan yang anda miliki dan juga situasi yang anda hadapi.

Berfikir dan bertindaklah dengan bijaksana. Sekali ‘terjun’ tiada lagi berpatah balik.

Apa pun, tak perlu saya membebel panjang, yang penting asas mesti kukuh, maksud mesti jelas, sasaran mesti tepat!

Ikuti kupasan saya esok, bahagian kedua dalam strategi memilih bisnes, faktor-faktor utama yang harus dipertimbangkan.

Sumber: http://soleh.net/2014/03/17/panduan-memilih-bisnes

keywords bisnes

bisnes online,
bisnes dari rumah,
bisnes kereta sewa,
bisnes aiskrim,
bisnes mudah,
bisnes tanpa modal,
bisnes kecil kecilan,
bisnes dobi layan diri,
business,
bisnes part time,
bisnes 2016,
bisnes air,
bisnes ayam,
bisnes air balang,
bisnes air mineral,
bisnes ayam gunting,
bisnes air milo,
bisnes ayam kampung,
bisnes apam balik,
bisnes ayam goreng,
a business,
a business plan,
a business letter,
a business organized as a corporation,
a business that gives you a loan is,
a business proposal,
a business owned by one person,
a business model,
a business of ferrets,
a businessman's haircut,
bisnes burger,
bisnes buah potong,
bisnes bundle,
bisnes baju online,
bisnes borong china,
bisnes bekam,
bisnes biskut timbang,
bisnes burger bakar,
bisnes bob2e,
bisnes baju kurung,
bisnes cara kami,
bisnes coffee,
bisnes car wash,
bisnes cafe,
bisnes cpo,
bisnes cool blog,
bisnes cendol,
bisnes coconut shake,
bisnes cepat kaya,
bisnes cuci kereta,
bisnes dropship,
bisnes dobi,
bisnes doorgift,
bisnes di malaysia,
bisnes dadih,
bisnes dobi aquanano,
bisnes di universiti,
bisnes di rumah yang menguntungkan,
bisnes d rumah,
buat bisnes d rumah,
bisnes d ́velop s.a. de c.v,
bisnes emas,
bisnes elken,
bisnes emas online,
bisnes elken penipu,
bisnes ebook,
bisnes emas 2016,
bisnes ebay,
bisnes emas ar rahnu,
bisnes english,
bisnes eload,
e business,
e business definition,
e business examples,
e business models,
e business suite,
e business cards,
e business ppt,
e business sv,
e business ideas,
e business pdf,
bisnes food truck,
bisnes frozen food,
bisnes forex,
bisnes francais,
bisnes futsal,
bisnes fotografi,
bisnes facebook,
bisnes fotostat,
bisnes food truck malaysia,
bisnes food delivery,
businessman marek f,
marek f biznesmen,
bisnes gwc,
bisnes goreng pisang,
bisnes gunting rambut,
bisnes gym,
bisnes giant bubble,
business games,
bisnes green tea,
bisnes gas memasak,
bisnes gold,
bisnes gubahan hantaran,
bisnes homestay,
bisnes highway,
bisnes hartanah,
bisnes hujung minggu,
bisnes hai o,
bisnes hotel bajet,
bisnes handphone,
bisnes highway haram,
bisnes hotel,
bisnes homemade,
bisnes-dom.ru/,
bisnes in english,
bisnes ice blended,
bisnes instagram,
bisnes ikan keli,
bisnes import eksport,
bisnes internet,
business insider,
business ideas,
business intelligence,
business insider malaysia,
biznesi i vogel,
biznesi i vogel ne shqiperi,
biznes i ri,
biznes i vogel,
biznesi i madh,
plani i bisnesit,
regjistrimi i bisneseve,
celesi i biznesit,
kolegji i bisnesit,
celsi i biznesit,
bisnes jual ikan,
bisnes jubah,
bisnes jaya,
bisnes jersi bola,
bisnes jejai,
bisnes jual air milo,
bisnes jual tudung,
bisnes jual air minuman,
bisnes jubah lelaki,
bisnes jual topup,
j balvin the business,
bisnes kedai runcit,
bisnes kerepek,
bisnes kopi,
bisnes keropok lekor,
bisnes kedai dobi,
bisnes kongsimakan,
bisnes kosmetik,
bisnes kek,
bisnes k-link,
bisnes k box,
datuk k bisnes,
k significa bisnes,
k es bisnes,
bisnes lembu,
bisnes lunch box,
business loan,
bisnes laundry layan diri,
business law,
business loan malaysia,
business letter,
business license malaysia,
business letter sample,
business level strategy,
bisnes l'arome,
bisnes makanan,
bisnes minyak wangi,
bisnes mlm,
bisnes model canvas,
bisnes modal kecil untung besar,
bisnes mesin air,
bisnes makanan mudah,
bisnes malaysia,
bisnes mymi1,
bisnes mface,
r c m business,
bisnes nasi lemak,
bisnes nasi bajet,
bisnes networking,
bisnes nasi lemak bungkus,
bisnes nasi lemak dari rumah,
bisnes nasi kukus ayam berempah,
bisnes nasi ayam,
bisnes nasi kukus,
bisnes nursery,
bisnes network marketing,
business n,
bisnes online mudah,
bisnes online tudung,
bisnes onexox,
bisnes online yang menguntungkan 2015,
bisnes online 2015,
bisnes otak-otak,
bisnes online tanpa modal 2016,
bisnes online terkini,
bisnes online tanpa modal,
hai o bisnes,
bisnes o bussines,
bisnes o visnes,
bisnes o business,
o que significa bisnes,
o que é bisness,
o que significa business,
business to business,
bisne o bisne,
bisnes printing,
bisnes phytoscience,
bisnes paling untung,
bisnes pirate coffee,
bisnes plan,
bisnes paling mudah,
bisnes popcorn,
bisnes pasar malam,
bisnes powergold,
bisnes quotes,
bisnes qaseh gold,
bisnes qmg,
bisnes qaseh,
bisnes quilling,
bisnes que es,
bisnes que significa,
bisnes q significa,
qnet bisnes,
bisnes online qmg,
q-bisnes oy,
q-bisnes,
q es bisnes,
bisnes roti,
bisnes rumah sewa,
bisnes rwr,
bisnes rollerblade,
bisnes roti john,
bisnes rozita che wan,
bisnes restoran,
bisnes reload,
bisnes rm100,
bisnes roti sosej,
r rajkumar business,
r rajkumar bisnes,
r-online biznes,
bisnes sewa kereta,
bisnes sampingan,
bisnes sendiri,
bisnes sultan johor,
bisnes steamboat,
bisnes stg,
bisnes servis,
bisnes sublet,
bisnes sandwich,
bisnes sticker,
business s.a,
s bisneskortti,
bisnes s nulya,
s-business kortti,
bisnes topup,
bisnes tudung,
bisnes tone excel,
bisnes terkini,
bisnes terbaik 2015,
bisnes taska,
bisnes terkini 2015,
bisnes trading,
bisnes telekung,
bisnes t shirt,
bisnes t shirt printing,
bisnes t shirt muslimah,
bisnes t shirt online,
bisnes t shirt polo,
business t shirt,
bisnes t shirt pdf,
at&t business direct,
cara bisnes t-shirt,
buat bisnes t-shirt,
bisnes untuk dijual,
bisnes untuk student,
bisnes untung,
bisnes unico,
bisnes untuk dijual 2015,
bisnes udang galah,
bisnes untuk dijual 2016,
bisnes untuk remaja,
bisnes unico penipu,
bisnes untung cepat,
bisnes u token,
bisnes u mobile,
bisnes ufun,
bisnes vending machine,
bisnes vending machine air tin,
bisnes van sekolah,
bisnes vendor,
bisnes vending,
bisnes van,
bisnes vape,
bisnes vaganza,
bisnes van sewa,
bisnes van persiaran,
biznes v germanii,
bisnes waffle,
bisnes wifi hotspot,
bisnes wrcp,
bisnes western food,
bisnes wedding planner,
bisnes waffle dan jagung,
bisnes woman,
bisnes welding,
bisnes wallpaper,
bisnes wiring,
biznes w internecie,
biznes w domu,
najbogatsi biznesmeni w polsce,
biznes w germanii,
bizneswoman w kuchni,
bisnes xox,
xox bisnes plan,
bisnes prepaid xox,
bisnes top up xox,
bisnes dipot xalapa,
bisnes depot xalapa,
sou bisnes xeberleri,
bisnes simkad xox,
bisnes xalapa,
xe business,
bisnes yang menguntungkan,
bisnes yang mudah,
bisnes yang berjaya,
bisnes yang sesuai untuk pelajar,
bisnes yang menguntungkan dengan modal kecil,
bisnes yang memerlukan modal kecil,
bisnes yang menguntungkan 2015,
bisnes yg paling menguntungkan,
bisnis yang tiada di malaysia,
bisnes yang menguntungkan 2016,
mis bisnes y la chismosa,
cambios y bisnes coacalco,
bisnes y trueques,
bisnes zenith gold,
bisnes zaman sekarang,
bisnes zhulian,
bisnes zaman gawat,
bisnes zizan razak,
bisnes zizan,
bisnes z3,
bisnes zaman rasulullah,
bisnes zain saidin,
bisnes z3 marketing,
z business,
z business news,
z business hindi,
z business cards,
z business news hindi,
z business class,
z business news app,
z business news channel,
z business commodity tips,
zee business schedule,
02 business,
bisnes 1whp,
bisnes 1malaysia,
bisnes 1whp penipu,
bisnes 10k,
bisnes 1whp.net,
bisnes 1whp tipu,
bisnes 1whp halal,
bisnes 1whp haram,
bisnes 100,
bisnes 1whp 2015,
1 bisnes 1 rumah,
bisnes 1 azam,
bisnes 1 formula,
bisnes 1 juta,
no 1 businessman,
businessman no 1,
cabaran bisnes 1 malaysia,
bisnes 2015,
bisnes 20k,
bisnes 20 segera,
bisnes 2014,
bisnes 2013,
bisnes 20 ringgit,
bisnes 20,
bisnes 20 ribu,
bisnes 25,
mis bisnes 2,
sims 2 bisnes kokoelma,
the sims 2 bisnes kokoelma asennuskoodi,
bisnes 2 bisnes,
bisnes 3sixty,
360 business,
bisnes 36 jam,
bisnes 3m,
bisnes 3sixtyventure,
bisnes 30k,
bisnes modal 30k,
bisnes modal 3k,
bisnes modal 3ribu,
bisnes modal 3000,
3 business,
3 business days,
3 business sectors,
3 business environments,
3 business contact,
3 business days from friday,
3 business plans,
3 business days from today,
3 business organizations,
3 business days from thursday,
bisnes 4life,
bisnes 4d,
cara bisnes 4life,
small business 4,
small business 4 firmy symplex,
business 4 sale
clio 4 business
bisnes 50k
bisnes 5k
bisnes 55
bisnes 50 sen
bisnes modal 5000
bisnes modal 50k
bisnes modal 500
bisnes modal 5 ribu
bisnes modal 50
bisnes bawah 50k
5 modal bisnes
gta 5 business
gta 5 business update
5 keburukan bisnes online
bisnes 68topup
bisnes topup 68
bisnes 7 eleven
bisnes 7h7r
bisnes 7 hari 7ribu
bisnes legacy 769
bisnes mudah 75
bisnes modal rm 75
bisnes 8share
bisnes jambu 88
bisnes modal 80k
99 bisnes jutawan senyap
bisnes emas 916
bisnes emas 999
sekolah bisnes 90 hari
rahsia 99 bisnes jutawan senyap
bisnes 974
bisnesse 9 7 4
bisnes 100k
bisnes 10 ribu
bisnes 10 ringgit
bisnes modal 10k
bisnes modal 1000
bisnes modal 10 ribu
bisnes bermodalkan 10k
bisnes bawah 10k
10 bisnis online terbaik
10 bisnis paling menguntungkan
10 bisnis terbaik
10 bisnis terbaik di indonesia
10 bisnis
10 bisnis yang menjanjikan
10 bisnis mlm terbaik
10 bisnis paling menguntungkan di indonesia
10 bisnis terlaris
10 bisnis online terlaris

 

 BERITA BISNES

VIAGRA SEMULAJADI
UNTUK KEBAHAGIAAN RUMAHTANGGA

 

Bisnes Trading Forex

 

Pengiklanan Percuma

 

Friends4u2c

 

Free Online Dating

 

Beli Domain Name Murah

 

Email website anda ke 2,800 Yahoo Groups lebih 5 juta ahli !

 

Buy Electronics products at Tumpung.com

 

Buy Household Products Online at Tangkob.com

 

Buy Handbags online at Sunggin.com

 

 

 

 

 

 

ruang iklan untuk disewa

 

KADAR SEWA

RM10 SEBULAN

ATAU

RM100 SETAHUN

hubungi :
 alixsunbiz@yahoo.com

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 

Copyright © 2014-2016. BISNES.COM.MY. All Rights Reserved.